DIGGIT: Waarom de sluiting van het AAMU eeuwig zonde is

Naar aanleiding van de aanstaande sluiting van het Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst (AAMU) in Utrecht, schreef ik een opiniestuk. Het werd gepubliceerd op Diggit Magazine, het academische online magazine van Culture Studies, Tilburg University.

 

Waarom de sluiting van het AAMU eeuwig zonde is

Met de opening van Tracking Memories op zaterdag 21 januari is voor het Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst (AAMU) in Utrecht de laatste tentoonstelling een feit. Na zestien jaar zal het niet langer onderdeel uit maken van het Nederlandse museumlandschap. En dat is doodzonde. Nu rest alleen nog de hoop dat andere musea de rijke collectie kunstwerken willen tonen op de manier waarmee het AAMU zich onderscheidde.

Geen geld meer

Het nieuws kwam op een opmerkelijk moment. Terwijl de musea begin januari over elkaar heen buitelden om hun bezoekcijfers van 2016 bekend te maken, berichtte het AAMU over de aankomende sluiting. En dat terwijl de Nederlandse musea al een flink aantal jaar een bloeiende bedrijfstak zijn. De sluiting blijkt dan ook niet het resultaat van tegenvallende bezoekersaantallen, maar van opgedroogde geldbronnen. Als enige museum in Europa dat zich specifiek richt op hedendaagse Aboriginal kunst, kan het AAMU zich niet langer staande houden.

Lees de rest van het opiniestuk op Diggit Magazine!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s