VNK Column: Kapoor & ik

A blog post from October 30, 2012 ·

Mijn nieuwe column voor de website van de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici gaat over mijn kennismaking met hedendaagse kunst:

Door mijn voornemen voor een bezoek aan de tentoonstelling van Anish Kapoor in De Pont, komt de middelbare scholier in mij naar boven. In de vijfde gingen we op kunstreis, naar Antwerpen en Gent met een eerste pitstop in Tilburg. Voor mij bestond kunst tot dan toe voornamelijk uit de collectie die ik in het Musée d’Orsay had gezien. Het Louvre had ook een leuke poging gedaan om indruk te maken, maar echte kunstenaars – dat waren voor mij toch wel de mannen die in de tweede helft van de negentiende eeuw de Parijse café’s onveilig maakten.

Totdat we met de tekenklas van de RSG Simon Vestdijk dus De Pont binnenstapten. Alleen al het gebouw deed al mijn ideeën over musea wankelen, laat staan wat er in tentoongesteld werd. Er zijn twee kennismakingen met kunstwerken die me nog altijd glashelder voor de geest staan. Als eerste was dat met Kapoor’s werk Descent into Limbo (1992) […]

 

Lees de rest van de column op de website van de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici!

Afbeelding: Zaaloverzicht van de Anish Kapoor-tentoonstelling De Pont museum, Tilburg, met S Curve, Non Object (Door), Untitled en Spire, Foto/Photo: Peter Cox

Leave a Reply

