VNK Column: In My Face

A blog post from February 26, 2013 ·

Voor de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici schreef ik een column over mijn ervaringen bij de Mike Kelley tentoonstelling in het nieuwe Stedelijk Museum.

In my face

Er is een generatie die is opgegroeid zonder het Stedelijk Museum. Geboren en getogen in het noorden van het land, kwam mijn familie niet vaak in Amsterdam. En als we per Zomertoer uitrukten was dit bij voorkeur voor Impressionisten en aanverwante tijdgenoten. De hedendaagsere types behoorden niet tot mijn kunstzinnige kennissenkring.

Toen ik voor mijn studie naar Utrecht kwam, was het Stedelijk al gesloten voor de grote verbouwing. Ondanks dat het museum tijdelijk onderdak vond in het Post CS-gebouw, bleef mijn kennis van de hedendaagse kunst lang beperkt. Maar vanaf 2012 zou mijn wereld er anders uit gaan zien. NRC-columniste Joyce Roodnat beschreef het Stedelijk als het museum dat het publiek een dreun verkoopt. En dat ging na acht jaar eindelijk weer open.

Dat de vaste collectie me wel zou aanspreken, had ik al uit de kunstgeschiedenisboeken kunnen opmaken. Daarnaast werd de eerste tentoonstelling groots aangekondigd. Een retrospectief van het werk van Mike Kelley. Wie? Mike Kelley. Mij niet bekend, maar dat mocht geen graadmeter zijn. En de pret zeker niet drukken (…)


Lees de rest van de column
op de site van de VNK!

Deze column komt voort uit twee recensies die ik schreef in opdracht voor een masterclass in kunstkritiek. Deze masterclass won ik met de nominatie in de categorie Essay bij de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2012. De masterclass wordt aangeboden door Het Domein voor Kunstkritiek.

 

Afbeelding: Mike Kelley (Wayne, MI (US), 1954 – South Pasadena, CA (US), 2012), Pay For Your Pleasure, 1988, Installation view, dimensions variable,
The Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Gift of Timothy P. and Suzette L. Flood, Photo: Courtesy Mike Kelley Foundation for the Arts

Leave a Reply

