Blog Rotterdamse Orgeldagen: Aardsheid en goddelijkheid op de zaterdagochtend

A blog post from October 13, 2013 ·

Deze week blog ik voor de Rotterdamse Orgeldagen!
Deel 4: mijn nabeschouwing van Liszt, Rubens en de Griekse Goden

Peter_Paul_Rubens_032

Verrassend en pakkend
Toen ik de grote zaal in kwam, zat het publiek her en der verspreid voor ‘Liszt, Rubens & de Griekse Goden‘. Het aantal lege stoelen was overweldigend. Door vertraging met de trein, was ik net op tijd De Doelen binnen komen rennen. Maar deze aardse problemen verbleekten zodra de musici begonnen en de mythologische verhalen ons toegespeeld werden. De combinatie van piano, vier trombones en een orgel was verrassend en pakkend. Zowel de grote hoogten als de diepe dalen die de mythologie niet vreemd zijn, werden in de ontmoeting tussen deze drie instrumenten prachtig verklankt.

Meer publiek verdiend
Net als bij ‘De Stille Film De gebroeders Van Eijck: Het Lam Gods verklankt‘ werd de gespeelde muziek geillustreerd door tekst en kunstwerken die de verhalen toonden waarin de componisten hun inspiratie vonden. De verhalen van Orfeus, Phateon en Prometheus kwamen me bekend voor, maar de muziek was nieuw voor mij. Daarom werkte de combinatie van beeld en geluid zo goed. De kunstwerken, die fragmenten uit de beroemde verhalen tonen, lieten zien waar in het verhaal de muziek zich bevond. Hierdoor kregen de klanken op hun beurt ook meer betekenis. Dit viel extra op toen de techniek het even liet afweten, nadat we zagen hoe Prometheus het vuur uit het Godenrijk stal en het naar de mensheid op aarde bracht. Maar de mensen van de techniek hadden de afbeeldingen snel weer op orde (chapeau!) waardoor we het dramatische einde in vol ornaat meekregen. Zeus straft Prometheus door hem op een berg vast te ketenen, waar ieder dag opnieuw een adelaar zijn lever uitpikt, die vervolgens ‘s nachts weer aangroeit. Het samenspel tussen piano, trombones en orgel liet de ultieme dreiging die de eeuwigheid van deze straf in zich draagt treffend horen. Goddelijke eeuwigheid en aardse relativiteit kwamen op allerlei manieren samen tijdens dit zaterdagochtendconcert: dat bijzonder voelde als was het een priveconcert, maar absoluut meer publiek had verdiend.

Voor meer informatie, check de site van de Rotterdamse Orgeldagen.
Afbeelding: Peter Paul Rubens, Prometheus (1611-1612)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s